KONIEC ŽELEZNICE Breznička – Utekáč ?
V týchto dňoch sme sa dozvedeli, že budovanie rýchlostnej cesty R2 by malo byť pozastavené. Ako však súvisí nadpis tohto článku s cestou R2 ? Dňa 14. 7. 2017 som obdržal 70 stranový materiál: Revízia výdavkov na dopravu – Záverečná správa . Je to spoločná správa MF a MDVRR, z októbra 2016. A v tejto správe je odpoveď na predchádzajúcu otázku. Pre obsiahlosť správy Vás oboznámim s tou časťou, ktorá sa bytostne dotýka tohto Bohom zabudnutého regiónu.
SPOLOČNÁ ZÁVEREČNÁ SPRÁVA
MF a MDVRR
Revízie výdavkov na dopravu
Strana 45
6. Železničná infraštruktúra
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prevádzkujú hustú železničnú sieť s nízkym využitím disponibilnej kapacity. Možnosti ďalšej optimalizácie výdavkov sú v zmene štruktúry nákladov.Tú je možné dosiahnuť racionalizačnými investíciami (vyšší stupeň automatizácie a technologického zabezpečenia a tým nižšia personálna kapacita, centralizáciou riadenia vlakovej dopravy), znížením rozsahu prvkov a stavebných objektov železničnej infraštruktúry (aj ucelených úsekov tratí) a optimalizáciou procesov.
Strana 49
Náklady ŽSR na osobokilometer ZSSK sa na týchto tratiach blížia až k hodnote okolo 1 eura. Pre porovnanie na hlavnej trati Bratislava- Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako 9 eurocentov. Ideálny stav je zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch, na úkor cestnej dopravy, čím sa znížia aj jednotkové náklady a zníži sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy. Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácií počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná. Tabuľka 17: Trate s nízkym využitím osobnou dopravou (podľa správy VÚD) |
TTP trať |
Názov trate |
Hodnotenie VUD |
Celkove priemerne náklady* (tis. Eur) |
Dĺžka trate (km) |
Priemerný denný počet vlakov v roku 2015 |
Priame náklady na vlkm* (eur) |
Priame náklady na oskm** (eur) |
121 B |
Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava |
0,30 |
796 |
19,7 |
7,4 |
9 |
1,44 |
117 A |
Breznička – Kokava nad Rimavicou |
0,22 |
953 |
22,7 |
19,9 |
4 |
0,37*** |
116 B |
Brezno-Halny – Tisovec |
0,27 |
859 |
28,2 |
5,7 |
12 |
1,04 |
103 A |
Medzilaborce – Medzilaborce št. hr.25 |
0,14 |
561 |
14,5 |
1,9 |
26 |
NA |
117 A |
Kokava nad Rimavicou – Utekáč |
0,22 |
155 |
5,5 |
14,7 |
5 |
0,37*** |
SPOLU |
0,23 |
3 325 |
90,63 |
90,6 |
9,9 |
0,69 |
Pozn.: * Priemer 2013-2015 |
Zdroj: ŽSR, ŽSSK, VÚD |
25 Na trati je podľa MDVRR SR od roka 2017 záujem Poľského partnera prevádzkovať
Opatrenie: Detailne analyzovať komplexné dopady zastavenia dopravy a rozhodnutia o prípadnom zrušení 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou. Na základe výsledkov zvážiť dopady a reálnosť úspory a následne racionalizovať aj prevádzkovanú sieť s osobnou dopravou. Potenciálna úspora v prípade zavretia tratí vo forme priameho zníženia nákladov ŽSR by predstavovala približne 2,6 mil. eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 mil. EUR26.
Nemám v úmysle šírenie žiadnej poplašnej správy, ale ešte pred mesiacom sme tiež nevedeli o zamýšľanom pozastavení budovania R2. A takto nenápadne by obyvatelia okresu Poltár mohli zažiť studenú sprchu, ak by sa táto vláda rozhodla zrušiť železničnú trať Breznička – Utekáč. Pretože to dosť jasne naznačuje táto správa. Som presvedčený, že nemusím vysvetľovať, čo by to znamenalo pre okres Poltár.
Pred nadchádzajúcimi voľbami do VÚC budú aj politici súčasnej vládnej koalície obiehať aj náš okres. Je najvyšší čas od nich tvrdo požadovať vysvetlenie k týmto materiálom. A hlavne neveriť ich sľubom, pretože už nám nasľubovali dosť a len mizivé percento z tých sľubov dodržali, ak vôbec. Stačí sa pozrieť na miestny sklársky skanzen a tiež ruiny sklárne v Zlatne.
Ján Štefančík
2 Odpovedajú na KONIEC ŽELEZNICE Breznička – Utekáč ?