Informačná stránka o meste Poltár
Novinky
Facebook:
Kalendár:
október 2020
Po Ut St Št Pi So Ne
« aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

KONIEC ŽELEZNICE Breznička – Utekáč ?

V týchto dňoch sme sa dozvedeli, že budovanie rýchlostnej cesty R2 by malo byť pozastavené. Ako však súvisí nadpis tohto článku s cestou R2 ? Dňa 14. 7. 2017 som obdržal 70 stranový materiál: Revízia výdavkov na dopravu – Záverečná správa . Je to spoločná správa MF a MDVRR, z októbra 2016. A v tejto správe je odpoveď na predchádzajúcu otázku. Pre obsiahlosť správy Vás oboznámim s tou časťou, ktorá sa bytostne dotýka tohto Bohom zabudnutého regiónu.

SPOLOČNÁ ZÁVEREČNÁ SPRÁVA

MF a MDVRR

Revízie výdavkov na dopravu

Strana 45

6. Železničná infraštruktúra

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prevádzkujú hustú železničnú sieť s nízkym využitím disponibilnej kapacity. Možnosti ďalšej optimalizácie výdavkov sú v zmene štruktúry nákladov.Tú je možné dosiahnuť racionalizačnými investíciami (vyšší stupeň automatizácie a technologického zabezpečenia a tým nižšia personálna kapacita, centralizáciou riadenia vlakovej dopravy), znížením rozsahu prvkov a stavebných objektov železničnej infraštruktúry (aj ucelených úsekov tratí) a optimalizáciou procesov.

Strana 49

Náklady ŽSR na osobokilometer ZSSK sa na týchto tratiach blížia až k hodnote okolo 1 eura. Pre porovnanie na hlavnej trati Bratislava- Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako 9 eurocentov. Ideálny stav je zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch, na úkor cestnej dopravy, čím sa znížia aj jednotkové náklady a zníži sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy. Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácií počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná.

Tabuľka 17: Trate s nízkym využitím osobnou dopravou (podľa správy VÚD)

TTP trať

Názov trate

Hodnotenie VUD

Celkove priemerne náklady* (tis. Eur)

Dĺžka trate (km)

Priemerný denný počet vlakov v roku 2015

Priame náklady na vlkm* (eur)

Priame náklady na oskm** (eur)

121 B

Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava

0,30

796

19,7

7,4

9

1,44

117 A

Breznička – Kokava nad Rimavicou

0,22

953

22,7

19,9

4

0,37***

116 B

Brezno-Halny – Tisovec

0,27

859

28,2

5,7

12

1,04

103 A

Medzilaborce – Medzilaborce št. hr.25

0,14

561

14,5

1,9

26

NA

117 A

Kokava nad Rimavicou – Utekáč

0,22

155

5,5

14,7

5

0,37***

SPOLU

0,23

3 325

90,63

90,6

9,9

0,69

Pozn.: * Priemer 2013-2015

Zdroj: ŽSR, ŽSSK, VÚD

25 Na trati je podľa MDVRR SR od roka 2017 záujem Poľského partnera prevádzkovať

Opatrenie: Detailne analyzovať komplexné dopady zastavenia dopravy a rozhodnutia o prípadnom zrušení 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou. Na základe výsledkov zvážiť dopady a reálnosť úspory a následne racionalizovať aj prevádzkovanú sieť s osobnou dopravou. Potenciálna úspora v prípade zavretia tratí vo forme priameho zníženia nákladov ŽSR by predstavovala približne 2,6 mil. eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 mil. EUR26.

Nemám v úmysle šírenie žiadnej poplašnej správy, ale ešte pred mesiacom sme tiež nevedeli o zamýšľanom  pozastavení budovania R2. A takto nenápadne by obyvatelia okresu Poltár mohli zažiť studenú sprchu, ak by sa táto vláda rozhodla zrušiť železničnú trať Breznička – Utekáč. Pretože to dosť jasne naznačuje táto správa. Som presvedčený, že nemusím vysvetľovať, čo by to znamenalo pre okres Poltár.

Pred nadchádzajúcimi voľbami do VÚC budú aj politici súčasnej vládnej koalície obiehať aj náš okres. Je najvyšší čas od nich tvrdo požadovať vysvetlenie k týmto materiálom. A hlavne neveriť ich sľubom, pretože už nám nasľubovali dosť a len mizivé percento z tých sľubov dodržali, ak vôbec. Stačí sa pozrieť na miestny sklársky skanzen a tiež ruiny sklárne v Zlatne.

Ján Štefančík

 

 

 

2 Odpovedajú na KONIEC ŽELEZNICE Breznička – Utekáč ?

  • Ten materiál nie je žiadna novinka. Je to jedna z iniciatív “osvieteného súdruha” Kažimíra, Tento odborník na všetko, miesto toho aby sa postaral o náležitú dopravnú obslužnosť územia, skvalitnenie infraštruktúry – tak treba zrušiť trať!! Presne ako Dzurinda s Miklošom v roku 2003… Kažimír zaúkoloval svojich zväzákov, ktorým ešte poriadne neuschli pečiatky na diplomoch, vypracovaním toho paškvilu, ktorý má hodnotu zprasenej bakalárskej práce. Odhliadnúc od toho, že v tom úbohom výtvore používajú ako argumenty neaktuálne údaje, ak tvorcovia argumentujú dokonca tým, že cestná doprava by predstavovala menšiu environmentálnu záťaž…. ??? Zobrať aj rodný list, nielen diplom!!!
    Resumé – banda idiotov!
    Od prevratu tu neexistuje žiadna racionálna štátna dopravná politika, žiadna koordinácia dopravných systémov! Verejná osobná doprava si KONKURUJE miesto toho, aby bola KOORDINOVANÁ nejakou štátnou autoritou a SLÚŽILA OBČANOM tohto štátu, ktorí ju platia okrem iného aj so svojich daní!!! V tejto koordinácii sú úspory nákladov a skvalitnenie služieb!!
    Vlaky zadarmo asi predsa len niečo stoja. Však súdruh Kažimír?!?! Ak by tento populistický nezmysel zrušili, ukázali by svoju debilitu. Ale šetriť predsa treba! Preto radšej urobíme idiotskú štúdiu, zrušíme železničnú trať ako nerentabilnú, neefektívnu a je vymaľované!! A vláčiky zadarmo nebudú…. Veď ovce si podraz nevšimnú, pokývajú hlávkami a opäť nás zvolia!! ….

  • V pondelok ráno sa dúfam uvidíme na protestnej blokáde cesty 17. júla od 8.00 – 9.00 hod., kedy úplne zablokuje cestu E571 v úseku Ožďany – Čierna Lúka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *